Príspevok prezentuje výsledky orientačnej diagnostiky záujmov prostredníctvom dotazníka RIASEC – monitoring záujmov v súbore žiakov 2. ročníka Gymnázia Boženy Slančíkovej-Timravy v Lučenci, identifikáciu dominantných záujmových oblastí a komparáciu výsledkov z hľadiska jednotlivých tried a pohlaví. Príspevok zároveň prezentuje možnosti využitia projektívnych techník v kariérovom poradenstve, edukačnej praxi a pri výkone odborných činností školského psychológa. Poukazuje na dôležitosť a význam medzipredmetových vzťahov jednotlivých predmetov v oblasti voľby budúceho štúdia a povolania. Výskum vznikal v odbornej spolupráci s doc. PhDr. Zlatou Vašašovou, PhD. z Katedry psychológie PgF Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. Jeho modifikovaná a rozšírená verzia slúžila k vypracovaniu 1. atestácie odborného zamestnanca (školského psychológa) uvedeného gymnázia.